
Τον τελευταίο καιρό βλέπουμε όλο και περισσότερα βίντεο στα
social media με ιδιοκτήτες καταστημάτων να ισχυρίζονται πως κλείνει η
επιχείρηση τους, αλλά μετά από καιρό συνεχιζει να λειτουργεί κανονικά!
Αυτό είναι ένα ιδιαίτερα αμφιλεγόμενο μάρκετινγκ τρικ:
ανακοινώνουν ότι «κλείνουν», προκειμένου να προσελκύσουν μαζικά καταναλωτές με
εκπτώσεις που παρουσιάζονται ως «κάτω του κόστους». Μετά από λίγες εβδομάδες ή
μήνες, ξαφνικά… η επιχείρηση «ανασταίνεται» και συνεχίζει κανονικά τη
λειτουργία της.
Πώς λειτουργεί το τρικ
Η τακτική βασίζεται σε δύο ισχυρά ψυχολογικά ερεθίσματα:
Αίσθηση επείγοντος: Όταν ακούμε ότι ένα κατάστημα «κλείνει»,
πιστεύουμε ότι οι προσφορές είναι μοναδικές και δεν θα επαναληφθούν. Αυτό μας
ωθεί να αγοράσουμε άμεσα.
Φόβος απώλειας (FOMO – Fear of Missing Out): Οι καταναλωτές
πείθονται πως αν δεν επωφεληθούν τώρα, θα χάσουν μια ανεπανάληπτη ευκαιρία.
Έτσι, ακόμη κι αν δεν χρειαζόμαστε πραγματικά τα προϊόντα,
βιαζόμαστε να γεμίσουμε τις σακούλες μας με «ευκαιρίες» που τελικά δεν είναι
πάντα τόσο συμφέρουσες.
Γιατί είναι παραπλανητικό
Στην πραγματικότητα, πολλές φορές τα προϊόντα δεν πωλούνται κάτω του κόστους, αλλά σε τιμές που απλώς φαίνονται χαμηλότερες λόγω τεχνητά φουσκωμένων αρχικών τιμών.
Επιπλέον, η ψευδής ανακοίνωση περί «οριστικού
κλεισίματος» αποτελεί μορφή παραπλανητικής διαφήμισης, αφού αλλοιώνει την
πραγματική εικόνα της επιχείρησης και μακροπρόθεσμα της κάνει ζημιά διότι
χαλάει την φήμη της.
Συμπέρασμα
Το τέχνασμα του «κλεισίματος» είναι μια μορφή ψυχολογικής
πίεσης που εκμεταλλεύεται τις ανθρώπινες αδυναμίες. Η καλύτερη άμυνα του
καταναλωτή είναι η ενημέρωση, η ψυχραιμία και η συνειδητή κατανάλωση. Όπως σε
κάθε «ευκαιρία», αν κάτι φαίνεται υπερβολικά καλό για να είναι αληθινό…
πιθανότατα δεν είναι.